Motormanagement voor motorsailer LM 27 28/02/2011

Motormanagement voor motorsailer LM 27 Het is begonnen met een discussie,over de mogelijkheid om de gegevens van de scheepsmotor net zo te presenteren als bij de moderne auto, dus op een display. Omdat het ook een beetje mijn hobby is ben ik daar mee bezig gegaan, onderstaand geeft een beschrijving van het systeem. Met het motormanagement systeem kun je nauwkeuriger en meer gegevens van je motor binnen halen dan met de huidige systemen, met metertjes. Het motormanagement systeem bestaat uit een PLC (programmable Logic Control) met daaraan gekoppeld een tekstdisplay van Siemens. Op de PLC kun je analoge en digitale signalen van de motor aansluiten, zoals : oliedruk - koelwatertemp.-accubewaking - inhoud brandstoftank –enz. Middels een logisch geschreven programma komen de gegevens via de PLC op de display. Het staafdiagram geeft het nivo in de tank aan. Het voordeel is dat je in vroeg stadium weet wat er met de motor aan de hand is, bijvoorbeeld de oliedruk zakt weg tot 3 bar, er komt dan een signaal “Oliedruk 2,5 bar controleer oliepeil”. Als de oliedruk -schakelaar omschakelt, dat gebeurt bij een heel lage druk, dan is het eigenlijk al te laat. De PLC bewaakt de motor continue , afhankelijk van de instelling kun je een signaal laten komen, zodat je vroegtijdig weet, ik moet het oliepeil controleren (Vooraanzicht display staat in de LM-krant). De volgende elektrische signalen komen vanaf de motor: Oliedrukschakelaar (aan/uit) Oliedruk gever (analoog) Koelwatertemperatuur schakelaar (aan/uit) Koelwater temperatuurgever (analoog) Laadcontrole generator (aan/uit) Inhoud dieseltank (analoog) Inhoud drinkwatertank (analoog) Koelwaterafsluiter open (aan/uit) Spanning serviceaccu (analoog) Spanning motoraccu (analoog) Contactschakelaar (aan/uit) Presentatie gegevens op display Oliedruk 0 - 10V De oliedruk wordt in“bar” aangegeven, er zijn twee storingen voor oliedruk mogelijk. Druk te laag van drukschakelaar aan/uit “Oliedruk alarm 2 bar” oliedruk wordt aangeven . Druk te laag van oliedrukgever, lager dan 3 bar (analoog) Oliedruk 2,5 bar controleer oliepeil” oliedruk wordt aangeven. Koelwatertemperatuur 0-10V Koelwatertemperatuur wordt in O C weergegeven, er zijn twee storingen voor koelwater mogelijk, temp te hoog van temp. schakelaar aan/uit “Koelwater alarm 65 0 C” koelwatertemperatuur word in O C gegeven. Koelwatertemperatuur te hoog van temperatuurgever analoog , “koelwater temp. hoog 60 0 C” koelwatertemperatuur word in O C aangegeven, temperatuur hoger dan 550C Brandstoftank 0-10V Inhoud dieseltank wordt in liters aangegeven en de actieradius in uren. “brandst.min 10 ltr vaartijd 6 uur” Inhoud diesel tank te laag, (analoog) Om te voorkomen dat bij het tanken olie gaat lekken via de ontluchting, door het drukken van de functieknop F1 wordt een attentiesignaal optisch en akoestisch geactiveerd. “Stop tank is vol 115 ltr vaartijd 76uur” Het signaal komt wanneer de tank bijna vol is. Het staafdiagram geeft het nivo in de tank aan. Drinkwatertank 0-20mA Inhoud van de drinkwatertank wordt in liters aangegeven “Nivo drinkwater laag 10 ltr“ Inhoud watertank is laag, lager dan 10 ltr (analoog). Het staafdiagram geeft het nivo in de tank aan. “Accuspanning service”0-10V De spanning van de accu’s wordt in volts aangegeven, is de spanning van de accu ’s beneden de 12 volt dan wordt de accuspanning serviceaccu aangegeven “Accuspanning service 11,8 volt” “Accuspanning motor”0-10V De spanning van de accu wordt in volts aan gegeven Is de spanning van de accu beneden de 12 volt dan wordt de accuspanning van de motoraccu aangegeven “Accuspanning motor11,8 volt” Laadcontrole Laad controle van de generator, geeft signaal wanneer de generator geen laadstroom geeft aan/uit. “Laadstroom alarm “ Koelwaterafsluiter Als de koelwaterafsluiter niet open is , zal bij het starten van de motor een signaal worden gegeven aan/uit. “Koelwaterafsluiter niet open “ Akoestisch signaal Bij iedere storing zal een akoestisch signaal gegeven worden, dat signaal kun je resetten door het drukken van functie schakelaar F2 Door op functie knop F3 te drukken worden alle motor en tank gegevens op de display gepresenteerd. Om de signalen van de motor geschikt te maken voor de PLC moet hiervoor een interface gemaakt worden. De PLC moet gevoed worden met analoge signalen van 0-10volt of 0-20 ma. Gegevens van de motorsensoren Oliedrukgever = 8,5 ohm--136 ohm; resp. 0 bar—3,5 bar Koelwatertemp. gever = 541 ohm--130 ohm; resp. koud—warm Dieseltank = 170 ohm--1200 ohm resp. vol—leeg Drinkwatertank = 0—20 ma resp. leeg –vol brandstoftank De brandstoftank en drinkwatertank zijn zo gebouwd dat deze met de vorm van de boot meegaan. Tekening zie LM-krant. Dat geeft voor de inhoud van de tank vreemde waarden, als het nivo in de tank aangeeft halfvol, dan is de inhoud werkelijk geen 60 liter maar 29 liter. De PLC die gebruikt is heeft een rekenfunctie je kunt berekenen hoeveel liter brandstof of drinkwater je nog in voorraad hebt, en dat gegeven kun je op de display presenteren. Berekening inhoud tank: (Nivo)2 : 2 x lengte : 1000 = inh.ltr Wil je meer weten over dit systeem dan kun je contact opnemen met : Bart de Boer Tel. 0516-541031
Nieuws
Nieuwjaarswens ( foto Nico de Graaf) 26/12/2020
Nieuwjaarswens ( foto Nico de Graaf)
Het bestuur wenst iedereen een gezond en behouden vaart in 2021
ANNULERING REUNIE en JUBILEUMVIERING
De maatregelen tegen de verdere verspreiding van het Corona-virus en ter voorkoming van besmettingsrisico voor onze leden zijn inmiddels uitgebreid en
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Helaas was de opkomst wat minder door afzeggingen wegens ziekte en andere verplichtingen. Nadat we allemaal aan de koffie zaten, opende de voorzitter om

Gastenboek


Droogvallen LM 27 21/02/2021
>Ga ik op de wadden recht droogvallen of lig ik dan heel schuin. Ik heb hier nog 0,0 ervaring mee. 
vervangen brandstoffilter 31/12/2020
Hoi iedereen, In onze LM 27 zit de brandstoffilter tegen de zijwand van het motor-compartiment gemonteerd. Ik wil deze vervangen, maar ben bang dat de
Nieuwsbrief 6 in 2020 26/12/2020
Alle leden en donateurs hebben per mail deze nieuwsbrief voor de Kerstdagen ontvangen. Bij de rubriek NIEUWS staan enkele artikelen uit deze NIEUWSBRIEF