Uw schip naar de bliksem door de bliksem naar uw schip

Bij een blikseminslag op een zeiljacht zal de bliksem bijna altijd op de top van de mast inslaan. Via de mast en het want zal de bliksem zijn weg naar de “aarde” (het water) zoeken. Dat loopt via de romp. Is die van metaal of staal, dan zal dat weinig problemen opleveren, want dit is een goede geleider voor stroom. Bij houten en polyester jachten ligt dat anders. Die geleiden bliksemstroom niet en dus zal de bliksem op de romp stuiten en geen weg naar de aarde vinden. De bliksem zal zich dan ergens door het jacht heen een weg naar de aarde zoeken (doorslag). Het gevolg is schade aan de boot en/of opvarenden. Het uitgangspunt van bliksembeveiliging is het voorkomen van die schade. De spanning van een inslag kan meer dan 100.000 volt zijn en meer dan 10.000 Ampère. Om dit op te kunnen vangen heb je deugdelijk en stevig materiaal nodig. Een ketting of staalkabel is beslist niet voldoende……. De beveiliging wordt aan twee zijden aan ebracht en maakt een verbinding tussen het want en het water, zodat de bliksem niet in de romp kan komen. Via potentiaalvereffening * wordt voorkomen dat apparatuur beschadigd raakt. De bliksembeveiliging is bestand tegen zout en zout water en werkt zowel varend als liggend in de haven. Meer informatie kunt u vinden op de website: www.vanderheide.nl of verkrijgen via tel. 0511-45.40.40 van Fa. van der Heide, Rijdstraat 12, 9291 MB Kollum, email: bb@vanderheide.nl *Potentiaalvereffening ofwel spanningsverschillen tussen verschillende delen worden door elke blikseminslag veroorzaakt, zowel door directe als indirecte inslagen. Bij een inslag ontstaat een zogenaamde”spanningstrechter”. De spanning is op de plaats van de inslag het hoogste en zal naarmate de afstand toeneemt in hoogte afnemen. Alles van metaal wat zich in de spanningstrechter bevindt, komt onder spanning te staan. Door alles geleidend met elkaar te verbinden, brengt men alle onderdelen op hetzelfde spanningsniveau. Het gevaar van brand, verwonding of elektrisch aanrakingsgevaar is dan geweken. Ook de elektrische/elektronische navigatie-apparatuur moet in het potentiaalvereffeningssysteem worden opgenomen. Omdat dit niet rechtstreeks kan, gebeurt dit door middel van overspanningsbeveiliging, aangesloten op de potentiaalvereffening.
Nieuws
Nieuwjaarswens ( foto Nico de Graaf) 26/12/2020
Nieuwjaarswens ( foto Nico de Graaf)
Het bestuur wenst iedereen een gezond en behouden vaart in 2021
ANNULERING REUNIE en JUBILEUMVIERING
De maatregelen tegen de verdere verspreiding van het Corona-virus en ter voorkoming van besmettingsrisico voor onze leden zijn inmiddels uitgebreid en
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Helaas was de opkomst wat minder door afzeggingen wegens ziekte en andere verplichtingen. Nadat we allemaal aan de koffie zaten, opende de voorzitter om

Gastenboek


vervangen brandstoffilter 31/12/2020
Hoi iedereen, In onze LM 27 zit de brandstoffilter tegen de zijwand van het motor-compartiment gemonteerd. Ik wil deze vervangen, maar ben bang dat de
Nieuwsbrief 6 in 2020 26/12/2020
Alle leden en donateurs hebben per mail deze nieuwsbrief voor de Kerstdagen ontvangen. Bij de rubriek NIEUWS staan enkele artikelen uit deze NIEUWSBRIEF
Kuiptent LM 24 10/11/2020
Beste, wie heeft een goed adres voor het maken van kuiptent op onze LM 24. Vast veel dank, Jelle Keij