Gastenboek


Wie kent deze boot? 13/03/2020
Wie kent de Lm 28 met de naam Tequila en vier jaar geleden Polaris? Paul Schutte
Paul Schutte
Ontploffing op LM 32 12/03/2020
Zoals gebruikelijk voer ik aan het eind van het seizoen mijn  LM32 onder de kraan bij de winterberging om op de wal gezet te worden.
De volgende dag werd ik gebeld door een geschrokken monteur die de motor winterklaar had gemaakt. Hij was met motorluik en al omhoog gekomen door een ontploffing in onze boot. Daarbij was het schuifluik op het stuurhuis door midden gebroken en de kuiptent er volledig afgeblazen.
Het volgende was voorafgegaan: tijdens het lopen van de motor om die klaar te maken voor de winter, kwam er rook uit de motorruimte. Die rook bleek afkomstig van een klein gaatje aan de onderzijde van het uitlaatspruitstuk bij de motor wat normaal niet goed te zien was van boven. Kort daarna vond een ontploffing plaats waarna een groot gat  bleek geslagen van ongeveer 10 cm. in dat spruitstuk. Gelukkig ontstond geen brand.
How come ?
De motor is een Bukh 36 pk diesel. Er was geen gas aan boord (al jaren geleden van mijn boot verbannen door nare ervaring in verleden bij anderen door een gaslek).
Er wordt bij ons op spiritus gekookt (branders waren afgedekt). Accu's waren niet ontploft.
Ontplofbaar mengsel via gaatje naar buiten ? Door hete motor ontsteking ? (motor had echter maar kort gelopen). Bukhdealer (en brandweerman), scheepswerktuigkundigen, monteurs en ervaren vaarders konden mij geen verklaring geven voor deze explosie, tot recent : er is gebruik gemaakt door monteur van motorschoonmaakspul (aetherachtig). Hete uitlaatgassen gemengd met schoonmaakmiddel hebben zeer waarschijnlijk de explosie veroorzaakt.

Inmiddels is er een nieuw spruitstuk geplaatst dat volgens Bukhdealer in Heeg ongeveer 10jaar meegaat. Ook is er uit Denemarken (Kolding Marine) een nieuw luik gekomen. Gelukkig dus nog te  "krijgen" (kleine 1200 euro). Indirekt via verzekering.

Leermoment:  controleer uitlaatspruitstuk af en toe op doorroesten en vervang tijdig.

Gelukkig is de monteur met de schrik vrijgekomen  (die zelfde middag is hij ook nog door het dek van een ander schip gezakt en in de motorruimte terecht gekomen !) en is er geen brand uitgebroken.
Ab van Eijk
diesel lekkage 26/02/2020
de diesel lekkage bij de motor is opgelost , een oude poreuze slang!!!!!
wim punt
extra ballast LM30? 09/02/2020
Het in mijn vorig bericht genoemde roestige blok ijzer (ter grootte van een baksteen +- 4 kg) wat ik onderin de scheg van onze LM30 vond heb ik kunnen verwijderen. Het leek er gewoon in gevallen. Is het een restant van oude ballast? Dit vermoeden omdat ik ook een stuk of zes zware zakken +- 20kg /stuk met grit gevonden heb helemaal achter de roerkoning. Om het achterschip te verzwaren? Misschien om boven water slaan van de schroef in zware zeegang te vermijden? De voorlaatste eigenaar voer veel op zee. En heeft men dat eerder geprobeerd met ijzeren broodjes? De voorlaatste eigenaar voer veel op zee. Het effect op wat ook, op een schip van +- 5 ton, betwijfel ik. Hoe dan ook: zijn er andere LM30 bezitters die ervaring hebben met het verzwaren van het achterschip?
Peter
ramen in alluminium profiel 21/01/2020
Beste LM beztters, ik ben onlangs lid geworden en ben sinds 3 jaar in het bezit van een LM 27 welke al ruim 40 jaar op Scheveningen ligt. De kunstof ramen van mijn LM zitten vast in raamrubbers . De kunstof ramen beginnen langzaam aan te scheuren en vertonen krakelee scheurtjes, het rubber droogt uit en er is dus sprake van lekkage. Nu zie ik verschillende keren een LM 27 rond varen met ramen in alluminium profiel. mijn vraag is ,,waar kan ik deze ramen laten maken ? " probleem is volgens mij dat de kajuit over de lengte iets rond loopt ,en dat de ramen in allu.profiel bijna niet mee buigen (volgens HORA max 2 cm per meter) Misschien weten jullie een adres. ( het gaat dus om de zes kleine ramen onder ) met vriendelijke groet Nico de Graaf
Nico de Graaf
bouwnummer lm30 en water in scheg 12/01/2020
Het mysterie van het bouwnummer van onze LM30 is opgelost. Nog eens in alle krochten van onze boot gekeken en had ik het bijna opgegeven toen ik het ergens tussendoor turende zag zitten: LM 079316. In de romp aan stuurboord, zichtbaar vanuit de motorruimte, onder de bakskist aan sb, zit een label gelamineerd. +- 5 x 15 cm. Al zoekende naar dat bouwnummer zag ik dat er water in de scheg zat. Het is daar wel het laagste punt, maar is dat normaal dat daar water in staat? Heb er denk ik 1 ltr uitgehaald. Opgehoopt condens? Je moet wel helemaal achter de motor kruipen om er bij te kunnen. Wat mij ook verbaasde dat in de scheg een rechthoekig stuk, zeer roestig ijzer zat. Ongeveer de afmetingen van een pakje boter. Hoort dat daar? Functie?
Peter Lutgendorf
bouwnummer LM30 06/01/2020
Hallo Allemaal, sinds kort zijn wij in het bezit van een LM30 en nu ook lid geworden. Ben begonnen aan een lange lijst met allerlei kleine en grotere dingen die ik deze winter aan wil pakken om de boot helemaal te perfectioneren. Zal ongetwijfeld vragen hebben waar andere LM30 bezitters mogelijk antwoord op weten. Een van mijn vragen is of de LM werf er ook ergens een bouwnummer in de boot aanbracht en waar ik dat zou moeten zoeken. Er is onduidelijkheid over het bouwjaar.
Peter
foto,s maststrijk installatie 18/11/2019
Wij willen ook graag een strijk installatie voor onze Lm 27 Boreas wij zien dat U daar Foto,s van heeft wii zouden het zeer op prijs stellen als U die ons kunt mailen. VR.gr T.v.d. Weij
T.v.d.Weij
Problemen met dieselmotor 28/10/2019
Wim met de Lm 30 heeft problemen met zijn Bukhmotor door het tanken van biodiesel. Daardoor is er  in de motor lekkage van dieselolie ontstaan.Scheepsmotoren bedrijven raden mensen daarom aan om gewone diesel te tanken en daarbij een toevoeging te doen.
Pia
Buisframe Kuiptent LM27 24/10/2019
Bij forse regenbui blijft er een plas water op de kuiptent (gekocht 2019) staan. Volgens Schultz Sejlmageri ApS is de ronding van het middengedeelte van het buizenframe ingezakt waardoor het doek niet meer strak staat. Volgens Schultz Sejlmageri ApS moet de hoogte in het midden van de radius 10 cm zijn wat bij mij frame niet het geval was. Op aanraden van Schultz het frame over de knie terug gebogen tot de 10 cm hoogte. Helaas blijft er water op de kuiptent staan. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er maten van het frame bekend?
Henk Maarseveen
Antwoord mast strijkinrichting 19/10/2019
Foto’s van maststrijkinrichting bezit ik . Hebt u belangstelling stuur een mailtje.
Pia
maststrijkinstallatie 29/09/2019
Hallo allen, Sinds kort ben in de gelukkige eigenaar van een LM27 en daarmee ook lid geworden van uw club. Ik wil graag een strijkinstallatie op de boot plaatsen. Hiervoor heb ik verschillende berichten gelezen en heb ik begrepen dat er een tekening aangeboden kan worden. Graag wil ik alle nodige gegevens hierover ontvangen. Eventuele kosten zullen vergoed worden. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite. Hartelijke groeten, Theo Burgers.
Theo Burgers
Nieuws
ANNULERING REUNIE en JUBILEUMVIERING
De maatregelen tegen de verdere verspreiding van het Corona-virus en ter voorkoming van besmettingsrisico voor onze leden zijn inmiddels uitgebreid en
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Najaarsbijeenkomst 9 november 2019 in Ketelhaven.
Helaas was de opkomst wat minder door afzeggingen wegens ziekte en andere verplichtingen. Nadat we allemaal aan de koffie zaten, opende de voorzitter om
Aanvaardag reünie 2019
Aanvaardag reünie 2019
Donderdag 24 mei varen we van onze thuishaven via de Noorder oude weg naar de ligplaats van de Marrekrite Joustersluisje. Begin jaren 90 zijn deze
vrijdag 24 mei OPENING reünie 2019
vrijdag 24 mei OPENING reünie 2019
De volgende morgen zaten we in een grote kring op het eilandje. Het was weer prachtig weer. Onder het genot van koffie